TRAMWEG–STICHTING

home > collectie > LTM 2803

LTM 2803

Post/bagagewagen van de Limburgse elektrische tram

2801
Uit dezelfde serie als de 2803: de LTM 2801. (Fotogr. onbekend; collectie Hermes-Groep)

In 2016 kreeg de TS de beschikking over een van de twee voertuigen die nog zijn overgebleven van het electrische bedrijf van de Limburgse Tramweg-Maatschappij: post- en bagagewagen 2803. (Het andere overgebleven voertuig, vierassig motorrijtuig 610, wordt museaal bewaard bij de Zuid-Limburgse Stoomtrein-Maatschappij. Van 1950 tot 1963, en van 2011 tot 2016, was deze wagen in Den Haag als "Limburger" H.T.M. 90.)

De post/bagagewagen, oorspronkelijk genummerd 2802, werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetter meegenomen, en kwam uiteindelijk terecht bij het Hannoverse Trammuseum in Wehmingen (HSW).

Tijdlijn

Deze wagen is in de loop der jaren herhaaldelijk van identiteit veranderd.

jaar nummer  
1923 2802 HAWA levert de serie 2801-2804 aan de LTM
1936 802 De LTM verlaagt alle nummers van elektrisch materieel met 2000. Het is niet zeker of de geschilderde wagennummers van de 2801-2804 zijn aangepast. Op de foto uit 1947, van een andere wagen uit deze serie, hieronder, is een viercijferig nummer te zien.
1943 2803 De (slechte) 2802 krijgt het nummer van de (goede) 2803, die de Duitse bezetter had opgeëist. Zo kon de LTM het betere exemplaar zelf houden. (De oorspronkelijke 2803 werd omstreeks 1950 gesloopt.)
1943 377 De kort tevoren 2803 genummerde wagen gaat als 377 dienst doen in Duisburg.
1979 377 Na buiten dienst te zijn gegaan in Duisburg komt de wagen onder de hoede van het Hannoversche Trammuseum in Wehmingen.
2016 377 Wehmingen staat de 377 (ex 2803 ex 2802) af aan de TS in ruil voor de Hamburgse motorwagen 3600 die zich in Amsterdam bevond.
2802
Post-bagagewagen 2801 voor de remise Grasbroekerweg in Heerlen, 27 juli 1947. Foto: H. Selbeck

Vier van deze tweeassige post/bagagewagens werden in 1923 aan de LTM geleverd door de Hanoversche Waggonfabrik, beter bekend als HAWA. Behorend tot het elektrische trammaterieel kregen ze viercijferige nummers beginnend met 2: 2801-2804. Inwendig waren de wagenbakken in twee compartimenten verdeeld, een voor post en een voor bagage. Op ieder einde van het dak stond een rood sluitlicht. De wagens waren lichtgrijs; op de bovenste foto lijkt de tint iets donkerder te zijn dan het crème van de groen-crème geschilderde motorwagens.

De 2801-2804 waren voorzien van een tweekamerluchtdrukrem, systeem Knorr met één treinleiding, evenals de rest van het elektrische materieel van de LTM. Van opzij gezien maakt de wagenbak een vrij 'spoorse' indruk, maar met hun bescheiden breedte van ca. 2m waren het duidelijk tramrijtuigen. (De motor- en bijwagens van de LTM waren 2m20 breed.)

De 2803 is opgeborgen in het museumdepot van de TS in Flevoland.

2802
De post-bagagewagen arriveert in het TS-museumdepot. Foto: Richard Carels, 17 juni 2016

Bronnen:

Blok, J., Campagne, C., en Janssen, S. (1998) Trams in Midden- en Zuid-Limburg, uitg. Schuyt & Co., ISBN 90-6097-434-4

Blok, J., Campagne, C: De elektrische tram van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij. Op de Rails 1992-11, p. 369-377

Achtergrondfoto: Hannoversches Strassenbahn Museum/IP, 17 juni 2016

Museumstagebuch Hannoversches Strassenbahn-Museum

naar boven