TRAMWEG–STICHTING
LTM 2803
Post/bagagewagen van de Limburgse elektrische tram
In 2016 kreeg de TS de beschikking over een van de twee voertuigen die nog zijn overgebleven van het electrische bedrijf van de Limburgse Tramweg-Maatschappij: post- en bagagewagen 2803. (Het andere overgebleven voertuig, vierassig motorrijtuig 610, wordt museaal bewaard bij de Zuid-Limburgse Stoomtrein-Maatschappij. Van 1950 tot 1963, en van 2011 tot 2016, was deze wagen in Den Haag als "Limburger" H.T.M. 90.)
De post/bagagewagen, oorspronkelijk genummerd 2802, werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetter meegenomen, en kwam uiteindelijk terecht bij het Hannoverse Trammuseum in Wehmingen (HSW).
Tijdlijn
Deze wagen is in de loop der jaren herhaaldelijk van identiteit veranderd.
jaar | nummer | |
1923 | 2802 | HAWA levert de serie 2801-2804 aan de LTM |
1936 | 802 | De LTM verlaagt alle nummers van elektrisch materieel met 2000. Het is niet zeker of de geschilderde wagennummers van de 2801-2804 zijn aangepast. Op de foto uit 1947, van een andere wagen uit deze serie, hieronder, is een viercijferig nummer te zien. |
1943 | 2803 | De (slechte) 2802 krijgt het nummer van de (goede) 2803, die de Duitse bezetter had opgeëist. Zo kon de LTM het betere exemplaar zelf houden. (De oorspronkelijke 2803 werd omstreeks 1950 gesloopt.) |
1943 | 377 | De kort tevoren 2803 genummerde wagen gaat als 377 dienst doen in Duisburg. |
1979 | 377 | Na buiten dienst te zijn gegaan in Duisburg komt de wagen onder de hoede van het Hannoversche Trammuseum in Wehmingen. |
2016 | 377 | Wehmingen staat de 377 (ex 2803 ex 2802) af aan de TS in ruil voor de Hamburgse motorwagen 3600 die zich in Amsterdam bevond. |
Vier van deze tweeassige post/bagagewagens werden in 1923 aan de LTM geleverd door de Hanoversche Waggonfabrik, beter bekend als HAWA. Behorend tot het elektrische trammaterieel kregen ze viercijferige nummers beginnend met 2: 2801-2804. Inwendig waren de wagenbakken in twee compartimenten verdeeld, een voor post en een voor bagage. Op ieder einde van het dak stond een rood sluitlicht. De wagens waren lichtgrijs; op de bovenste foto lijkt de tint iets donkerder te zijn dan het crème van de groen-crème geschilderde motorwagens.
De 2801-2804 waren voorzien van een tweekamerluchtdrukrem, systeem Knorr met één treinleiding, evenals de rest van het elektrische materieel van de LTM. Van opzij gezien maakt de wagenbak een vrij 'spoorse' indruk, maar met hun bescheiden breedte van ca. 2m waren het duidelijk tramrijtuigen. (De motor- en bijwagens van de LTM waren 2m20 breed.)
De 2803 is opgeborgen in het museumdepot van de TS in Flevoland.
Bronnen:
Blok, J., Campagne, C., en Janssen, S. (1998) Trams in Midden- en Zuid-Limburg, uitg. Schuyt & Co., ISBN 90-6097-434-4
Blok, J., Campagne, C: De elektrische tram van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij. Op de Rails 1992-11, p. 369-377
Achtergrondfoto: Hannoversches Strassenbahn Museum/IP, 17 juni 2016