Toekomst voor het verleden van de Nederlandse tram

home > collectie > NZH A106

NZH-motorrijtuig A106

Andere kant A 106 met licht

NZH-motorrijtuig A106 wordt herbouwd door het TS-Depot Scheveningen. Vanaf de buitendienststelling in 1948 tot 1983 is het tweeassige rijtuig in gebruik geweest als noodwoning en schuurtje in Nieuwkoop.

De restauratie nadert zijn voltooing. Inmiddels zijn de TS-werkgroepleden bezig aan de puntjes op de i, zoals het aanbrengen van reclame-replica′s. Niet alleen de A106, maar ook andere NZH-rijtuigen van de TS krijgen hun Fino-reclame terug. Foto′s: Raymond Naber

Tramstel  A 106 en B303

Op 12 mei 2004 kwam de A106 onder de draad voor een beproeving van de verlichting en de verwarming. Alles werkt naar behoren.

Ook de andere zijde toont koplampen, schijnwerper en richtingtrommel met licht.

Een spoor vol NZH-juwelen, met vooraan het tramstel A106 + B303. Het motorrijtuig staat nog wat ′hoog op de poten′, totdat de bak- en asveren zijn aangepast.

Opmerkelijk aan deze wagen zijn de twee verschillend ingedeelde fronten.

De A106 van binnen

Aan de binnenkant van de A106 wordt net zo hard gewerkt als aan de buitenkant. Het resultaat is de moeite waard, zo blijkt uit onderstaande drie inkijkjes. Foto′s: Raymond Naber.

A106 interieur
A106 schakelkast
A106 zekeringenkast

Fino!

fino

De Blauwe Trams van de NZH werden gesierd door reclame-opschriften voor Fino. In mei 2004 kregen de NZH-wagens van TS-depot Scheveningen hun reclames terug. De replica′s van de reclameborden konden worden gemaakt dankzij een subsidie.