TRAMWEG–STICHTING

home > collectie > HTM 779

HTM 779

Vierassig aanhangrijtuig

HTM 779 achter 58
Aanhangrijtuig 779 completeert motorwagen 58

In 1929 leverde de Belgische wagonfabriek La Brugeoise et Nicaise et Delcuve dertig aanhangrijtuigen aan de HTM, waaronder de 779. Deze lange vierassers zijn tot het eind van het bijwagenbedrijf op het HTM-stadsnet in dienst gebleven.

In 1948 kregen zestien van deze wagens, waaronder de 779, een Westinghouse-luchtreminstallatie om dienst te kunnen doen achter de nieuwe "Zwitserse" motorrijtuigen gebouwd door Werkspoor, en zo nodig ook op de buitenlijnen die inmiddels datzelfde remsysteem hadden gekregen.

Toen de HTM na 1965 geen bijwagens meer inzette, gingen de 779 en 780 voor enkele jaren naar de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Daar kregen ze de bijnamen Amalia en Dora. In 1977 werd de 779 overgebracht naar de Elektische Museumtram Amsterdam om daar te worden gerestaureerd door een toegewijde werkgroep.

In april 2014 werd de 779 naar Den Haag gebracht waar de laatste hand werd gelegd aan de restauratie. Sinds haar voltooiing heeft Amalia inmiddels dienstgedaan achter Buitenlijner 58 en Ombouwer 77.

HTM 779 achter 58
Stadsensemble: aanhangrijtuig 779 achter motorwagen 77

naar boven