TRAMWEG–STICHTING

Motorwagen HTM 294

Voorheen werkwagen TS14, ex-pekelwagen HTM H4

Help de Haagse 294 weer op de been

Voor de restauratie van HTM-motorwagen 294 zijn nieuwe wielstellen dringend noodzakelijk. Daarmee wordt de tram weer verplaatsbaar en zullen de wielstellen voldoen aan de technische eisen die in de 21ste eeuw gelden op het Haagse tramnet. Uw donaties voor dit doel zijn welkom. Zie hieronder.

Fondsenwerving HTM294

Tweeassig motorrijtuig HTM 294, uit de vijftig wagens tellende serie 250-299, is een voorbeeld van een museumtram die behouden bleef doordat hij zijn leven wist te rekken als werkwagen. Dat zijn vaak oude trams die niet meer in de reizigersdienst komen, maar nog wel gebruikt worden als rangeerwagen of pekeltram, bijvoorbeeld.

Actuele foto's van het restauratieproces van de 294 op Instagram.

HTM 294
Het beoogde eindresultaat van de restauratie: de 294 op het Kerkplein
htm 14
De 294 als werkwagen H4, met gemoderniseerd front en pekeltank in het reizigerscompartiment. 26 mei 2004

Het is geen toeval dat de 294 pekelwagen werd; de 290-299 waren de jongste leden van de serie 250, met onder andere een moderner onderstel dan hun 40 voorgangers. Bij een verbouwing kregen ze bovendien sterkere motoren afkomstig uit wagens van de serie 800, waardoor de 290'ers nog jaren meekonden.

De H4 was op een gegeven moment niet meer nodig bij de HTM en werd overgedragen aan de TS. Daar werd hij ingezet als TS-werkwagen TS 14. Het interieur van het motorrijtuig werd ontdaan van zijn pekeltank. De wagen kreeg zijn oorspronkelijke zijraamindeling terug en werd geschilderd in het vroegste kleurenschema van de NBM (Nederlandse Buurtspoorweg-Maatschappij, die de lijn Utrecht-Zeist exploiteerde.) Die kleuren vertonen weliswaar grote gelijkenis met het vroegere crème-kleurenschema van de HTM, maar er zijn toch voldoende verschillen die de TS 14 een heel ander aanzien gaven.

De TS 14 werd ondergebracht bij de TS-werkgroep Scheveningen. Daar ontstond het plan om de wagen weer terug te verbouwen naar de vroegere toestand als motorwagen 294. Daarmee zou een lacune in de Haagse tramcollectie worden gevuld, want een 290'er in de uitvoering van de jaren '50 was er nog niet.

Soortgenoot 265 van het HOVM toont de vroegste toestand, met sleepbeugel en klapborden op het dak. Bij het Nederlands Openluchtmuseum rijdt de HTM 274, in de toestand van de jaren '60, met een Siemens A-beugel, en met hetzelfde onderstel als de 265. De 294 houdt zijn schaarbeugel (type Siemens B, evenals de motoren afkomstig van 800-wagens) en krijgt weer lijnnummer- en richtingfilmkasten op het dak.

Foto′s: Raymond Naber

htm 14
Pekelwagen HTM H4 is één van de wagens uit de vroegere serie 290-299 die zijn verbouwd tot werkwagen. Remise Lijsterbesstr., Den Haag, 4 september 2002. (Foto RK)
htm 14