TRAMWEG–STICHTING
Werkgroep Scheveningen
De Werkgroep Scheveningen van de Tramweg-Stichting werd opgericht in 1982 en is sinds 1996 gevestigd in de voormalige pekelremise van de HTM-remise Scheveningen aan het Harstenhoekplein. Het TS-materieel staat verspreid over enkele lokaties. De groep restaureert historische trams o.a. van de (Gele) HTM en de (Blauwe) NZH. Ook wordt samengewerkt met, en onderdak verleend aan, de A’damse werkgroep en Stichting Tramwerk bij het restaureren van voertuigen (bijv. de A’damse GTr 307, Union-tweeramer HTM2/GTr72, Utrechtse paardentram 18, de GVB-middeninstapbijwagen 946 "Nogablok").
Sinds de jaren '80 zijn er verschillende pronkstukken ontstaan: als eerste het "Haarlemse/Leidse" Blauwe stadstramstel NZH A327 met bijwagens B303 en/of B37. Daarna de voormalige Wassenaarse/Leidse en Delftse/Voorburgse Gele tram HTM 58 met bijwagen HTM 779. Sinds kort is daarbij gekomen de Blauwe Tram NZH A106, die aan de B303 gekoppeld zal kunnen gaan worden.
Ook in de jaren 30-stijl gerestaureerde stadstram HTM 77 als "eenmanwagen" (d.w.z. geen conducteur) is sinds 2014 van de partij, soms samen met de HTM 779. Al deze wagens worden geregeld ook ingezet voor bijzondere ritten en/of verhuur.
Het is de bedoeling dat de HTM2/GTr72 binnen een paar jaar samen met de dan gerestaureerde open wagen HTM 402 weer als "open tram" geregeld naar Scheveningen zal kunnen gaan rijden.
Een beschrijving van bovengenoemde trams leest u op de pagina Collectie.
Geschiedenis van de werkgroep Scheveningen
De oorsprong van de Werkgroep Scheveningen ligt in het terugvinden eind jaren '70, begin jaren '80 van een aantal Blauwe Tram NZH-rijtuigen: de A106, B303 en B306. In Voorburg werd de in 1973 bij Groede gevonden Blauwe Tram Budapester NZH B412 sinds 1976 gerestaureerd in een Romneyloods achter Starlift. Aangezien werkruimte erg duur was, en er toen er in de Scheveningse haven aan zee een terrein gehuurd kon worden met voldoende ruimte voor het plaatsen van zo'n Romneyloods, werd daartoe overgegaan. Op 2 oktober 1982 werd deze loods geopend en daarmee de Werkgroep Scheveningen opgericht. In de loods lagen 2 sporen, waarop de trams konden staan: een voor Gele en een voor Blauwe trams.
Dat waren in de loop der tijd de NZH A106, de GVB 766, die tot aanhangwagen B37 voor de A327 werd omgebouwd, delen van de B303, de HTM 805 waaruit de replica HTM aanhangwagen 905 werd gemaakt (nu in het HOVM), de goederentramloc HTM H51, de HTM H42 (nu de HTM77).
In 1992 moest er i.v.m. nieuwbouwplannen in de haven naar een andere locatie omgezien worden. De HTM bood toen de oplossing door 3 sporen in de remise Frans Halsstraat (sinds 1989 ook al voor een deel in gebruik als het Haags Openbaar Vervoermuseum) aan te bieden, waar sinds 1983 de A327 rijvaardig stond en ritten t.b.v. de restauraties werden gereden.
In 1996 bood de HTM de voormalige pekelremise bij de remise Scheveningen aan, omdat zij zelf de drie sporen in de Frans Halsstraat voor haar verschillende diensttrams nodig had. De Scheveningse remise/werkplaats heeft als voordeel, dat er een spooraansluiting op het HTM-net is, waar zeer geregeld gebruik van gemaakt wordt. Momenteel verricht de TS-Werkgroep Scheveningen hier vooral onderhoud en kleine restauraties.
Huidige werkplaatsen en verrichte restauraties
Sinds vele jaren worden in de voormalige Centrale Werkplaats aan de Lijsterbesstraat door de TS enige ruimten inclusief de voormalige timmerwerkplaats van de HTM gehuurd en worden daar tezamen met de Werkgroep Amsterdam en de Stichting Tramwerk trams gerestaureerd (o.a. de Amsterdamse 946 en de Haagse 294 en binnenkort de 402). Ook hier is er een directe spooraansluiting op het HTM net, waar geregeld gebruikt van gemaakt wordt.
Sinds de oprichting van deze werkgroep werden talloze wagens gerestaureerd. Dat alles gebeurt reeds vele tientallen jaren met de mensen bij de HTM, die van hoog tot laag, zowel in Scheveningen als in de ruimtes van de voormalige Centrale Werkplaats aan de Lijsterbesstraat, uiterst flexibel en medewerkend zijn, om de Werkgroep(en) zijn (hun) werk te kunnen laten doen. Daarvoor is de Werkgroep Scheveningen de HTM zeer erkentelijk, omdat anders zeker de nu bereikte restauratie-resultaten niet mogelijk geweest zouden zijn.
In de regio Den Haag zijn in verschillende depots door TS-medewerkers trams geheel of gedeeltelijk gerestaureerd. Ook zijn er trams gebruikt voor onderdelen of tijdelijk opgeslagen.
- Sch-1 = Scheveningen, loods Kranenburgerweg
- Sch-2 = Scheveningen, remise Harstenhoekplein
- LB = Den Haag, remise Lijsterbesstraat
- FH = Den Haag, remise Frans Halsstraat
- Bl = Den Haag, Binckhorstlaan
- Vb = Voorburg, loods Starlift
- HTM = Den Haag, remise Zichtenburg
- Rtd = Rotterdam, remise Delfshaven
- Tramwerk = i.s.m. Stichting Tramwerk
TS Scheveningen is kunnen ontstaan nadat medewerkers eerst aktief waren in Hoorn, Rotterdam en Voorburg.
mr = motorrijtuig; ahr = aanhangrijtuig | restauratieperiode (bij benadering) |
locatie | |
HTM | ahr 905 (uit mr 805) | 1982-1989 | Sch-1 |
NZH | mr A327 | 1961-1981 | Rtd |
NZH | ahr "B37" (uit GVB ahr 766) | 1984 - 1989 | restauratie Sch-1; stalling LB |
HTM/GTr | mr 2 / 72 (truck + afwerking/Tramwerk) | 2003- 2004 | LB |
HTM | e-loc 51 (conservering) | Sch-1 | |
HTM | PCC 1329 | 1997-2000 | FH/HTM |
HTM | PCC-koppelstel 1308+2104 | Sch-2 | |
NZH | ahr B303 (met delen van B306) | 1989-2002 | restauratie Sch-2, stalling LB |
NZH | ahr B412 (Budapester) | 1976-1986 | Vb |
GVB | mr 307 (Tramwerk) | 2003-2009 | LB |
RETM | mr RET 507 (schilderbeurt) | 2009 | LB |
NCS | ahr 16 (Utrechtse paardentram t.b.v. Spoorwegmuseum; Tramwerk) | -2011 | LB |
RET | RET ahr 387 (houtwerk bak) | 2013-2014 | LB |
RTM | ahr BD458 | Bl | |
HTM | mr 77 totale restauratie | 1989-2014 | Sch-2 |
HTM | mr 58 (buitenlijner) (Tramwerk) | 2008-2014 | LB |
HTM | ahr 779 (afwerking RETM/EMA) | zomer 2014 | Sch-2 |
GVB | ahr 946 | 2014- | LB |
NZH | mr A106 | 1983-2016 | Sch-1, Sch-2; stalling LB |
TS | mr H312 (ex HTM H8) | 1993-1994 | Sch-2 |
HTM | mr 294 - terugbouwen vanuit HTM mr H14 | begonnen 2015 | LB |
LTM | mr 2610 | te gast vanaf 2011, als HTM 90 | |
Opslag/onderdelenleverantie | |||
NBM | open ahr 28 | stalling | Sch-2 |
NZH | B108 | onderdelen | Sch-1 |
NZH | NB306 | onderdelen | Sch-1 |
HTM | PCC 1217 (RETM/EMA) | stalling | Sch-2 |
GVB | H2 | staling | HTM |
RET | mr 530 | stalling | Sch-1 |
RET | railslijp-mr 2301 (TS H311) | onderdelen | FH |
Goederenwagens | |||
NZH | C106 | 1988 -1990 | Vb, Sch-2 |
NZH | C32 | 1994-2002 | FH, Sch-2 |
NZH | H114 | 1989-1997 | Sch-2 |
NZH | C117 | Sch-2 | |
In afwachting van restauratie | |||
HTM | open ahr 402 | LB |
Ritten met TS-materieel Scheveningen
Sinds enige jaren worden er op geregelde basis ritten gereden met het in Scheveningen aanwezige materieel. Dit is enerzijds om gelden op te brengen voor het onderhoud en voor de restauratie van trams; anderzijds om dit technisch-cultureel erfgoed onder de aandacht van het publiek te brengen en ook hen ervan te kunnen laten genieten.
- Er zijn enkele vaste rijdagen: Koningsdag, Open Monumentendag (en soms ook Vlaggetjesdag), waarbij op een bepaald traject volgens dienstregeling gereden wordt. U kunt op de haltes instappen en bij de kaartverkoper een kaartje kopen met contant (ook papier-) geld. U weet misschien nog wel: Gepast geld - Uw rit versneld
- In samenwerking met Pakschuit Nooitgedacht de combitocht tussen Delft en Scheveningen (varen over de Vliet en met de tram terug naar Scheveningen)
- Daarnaast verleent de TS-Scheveningen medewerking aan evenementen zoals het Historisch Festival Scheveningen, 100 jaar Statenkwartier, de Blauwe tram terug in Katwijk en in het Nederlands Openluchtmuseum te Arnhem.
- Indien u iets te vieren hebt en dat met een korte tramrit wilt doen, ook dat kan de werkgroep voor u waarmaken.
- Ook voor een langere rit door het tegenwoordig zeer uitgebreide "Haagse" stedelijke gebied kunt u onze trams huren, waarvoor u informatie kunt inwinnen bij de depotchef (06-19231498). Zo'n rit kan plaatsvinden op het bovengrondse HTM-tramnet inclusief Voorburg en Delft, maar niet op de Randstadrail-trajecten.
- Er worden speciale ritten ten behoeve van bepaalde restauraties georganiseerd, waarop geïnteresseerden zich van te voren kunnen aanmelden via .
Informatie omtrent alle ritten zal op deze TS-webstek worden geplaatst bij Nieuws. Ook wordt geprobeerd in lokale media aandacht voor deze activiteiten te verkrijgen.
DVD’s over ons materieel
Er zijn een aantal dvd’s samengesteld over de verschillende trams en/of gebeurtenissen. Daarvoor gelieve u contact op te nemen met .
Afhalen kan op maandag 10.30 -11.00 uur in de Ribesstraat in Den Haag. LET OP: daar is GEEN BEL, dus lees bij Werkgroepen: Scheveningen, hoe u daar via mobiel bellen binnen kunt komen.
De beschikbare titels zijn:
Nr 1 | HTM2/GTr72 | 50 min. |
Nr 5 | Werkwagen H312 | 50 min. |
Nr 6 | Haagse museumtrams van het Haags Openbaar Vervoer Museum | 54 min. |
Nr 11 | Retourtje Leiden | 50 min. |
Nr 12 | Gele tram HTM 58 weer rijvaardig | 55 min. |
Nr 13 | Tramparade 150 jaar HTM-tram | 56 min. |
Nr 14 | Rijdend materieel Tramweg-Stichting Scheveningen | 55 min. |
Nr 16 | Blauwe Tram weer even terug in Katwijk | 45 min. |
Nr 17 | "Volgende Halte": NZH-trams in NOM Arnhem | 50 min. |
Nieuwe titels zijn in voorbereiding.
(TS-Schev/EdH)