TRAMWEG–STICHTING

home > werkgroepen > werkgroep Scheveningen

Werkgroep Scheveningen

HTM 77 en 2/GTr72 voor de pekelremise

De Werkgroep Scheveningen van de Tramweg-Stichting werd opgericht in 1982 en is sinds 1996 gevestigd in de voormalige pekelremise van de HTM-remise Scheveningen aan het Harstenhoekplein. Het TS-materieel staat verspreid over enkele lokaties. De groep restaureert historische trams o.a. van de (Gele) HTM en de (Blauwe) NZH. Ook wordt samengewerkt met, en onderdak verleend aan, de A’damse werkgroep en Stichting Tramwerk bij het restaureren van voertuigen (bijv. de A’damse GTr 307, Union-tweeramer HTM2/GTr72, Utrechtse paardentram 18, de GVB-middeninstapbijwagen 946 "Nogablok").

Sinds de jaren '80 zijn er verschillende pronkstukken ontstaan: als eerste het "Haarlemse/Leidse" Blauwe stadstramstel NZH A327 met bijwagens B303 en/of B37. Daarna de voormalige Wassenaarse/Leidse en Delftse/Voorburgse Gele tram HTM 58 met bijwagen HTM 779. Sinds kort is daarbij gekomen de Blauwe Tram NZH A106, die aan de B303 gekoppeld zal kunnen gaan worden.

Depot Scheveningen van de Tramweg-Stichting

Ook in de jaren 30-stijl gerestaureerde stadstram HTM 77 als "eenmanwagen" (d.w.z. geen conducteur) is sinds 2014 van de partij, soms samen met de HTM 779. Al deze wagens worden geregeld ook ingezet voor bijzondere ritten en/of verhuur.

Het is de bedoeling dat de HTM2/GTr72 binnen een paar jaar samen met de dan gerestaureerde open wagen HTM 402 weer als "open tram" geregeld naar Scheveningen zal kunnen gaan rijden.

Een beschrijving van bovengenoemde trams leest u op de pagina Collectie.

Geschiedenis van de werkgroep Scheveningen

Blauwe Trams A106 en A327
Twee NZH-trams in Scheveningen

De oorsprong van de Werkgroep Scheveningen ligt in het terugvinden eind jaren '70, begin jaren '80 van een aantal Blauwe Tram NZH-rijtuigen: de A106, B303 en B306. In Voorburg werd de in 1973 bij Groede gevonden Blauwe Tram Budapester NZH B412 sinds 1976 gerestaureerd in een Romneyloods achter Starlift. Aangezien werkruimte erg duur was, en er toen er in de Scheveningse haven aan zee een terrein gehuurd kon worden met voldoende ruimte voor het plaatsen van zo'n Romneyloods, werd daartoe overgegaan. Op 2 oktober 1982 werd deze loods geopend en daarmee de Werkgroep Scheveningen opgericht. In de loods lagen 2 sporen, waarop de trams konden staan: een voor Gele en een voor Blauwe trams.

Dat waren in de loop der tijd de NZH A106, de GVB 766, die tot aanhangwagen B37 voor de A327 werd omgebouwd, delen van de B303, de HTM 805 waaruit de replica HTM aanhangwagen 905 werd gemaakt (nu in het HOVM), de goederentramloc HTM H51, de HTM H42 (nu de HTM77).

In 1992 moest er i.v.m. nieuwbouwplannen in de haven naar een andere locatie omgezien worden. De HTM bood toen de oplossing door 3 sporen in de remise Frans Halsstraat (sinds 1989 ook al voor een deel in gebruik als het Haags Openbaar Vervoermuseum) aan te bieden, waar sinds 1983 de A327 rijvaardig stond en ritten t.b.v. de restauraties werden gereden.

In 1996 bood de HTM de voormalige pekelremise bij de remise Scheveningen aan, omdat zij zelf de drie sporen in de Frans Halsstraat voor haar verschillende diensttrams nodig had. De Scheveningse remise/werkplaats heeft als voordeel, dat er een spooraansluiting op het HTM-net is, waar zeer geregeld gebruik van gemaakt wordt. Momenteel verricht de TS-Werkgroep Scheveningen hier vooral onderhoud en kleine restauraties.

Huidige werkplaatsen en verrichte restauraties

Restauratie HTM 58
HTM 58 tijdens restauratie. Lijsterbesstr., 30 juni 2008

Sinds vele jaren worden in de voormalige Centrale Werkplaats aan de Lijsterbesstraat door de TS enige ruimten inclusief de voormalige timmerwerkplaats van de HTM gehuurd en worden daar tezamen met de Werkgroep Amsterdam en de Stichting Tramwerk trams gerestaureerd (o.a. de Amsterdamse 946 en de Haagse 294 en binnenkort de 402). Ook hier is er een directe spooraansluiting op het HTM net, waar geregeld gebruikt van gemaakt wordt.

Sinds de oprichting van deze werkgroep werden talloze wagens gerestaureerd. Dat alles gebeurt reeds vele tientallen jaren met de mensen bij de HTM, die van hoog tot laag, zowel in Scheveningen als in de ruimtes van de voormalige Centrale Werkplaats aan de Lijsterbesstraat, uiterst flexibel en medewerkend zijn, om de Werkgroep(en) zijn (hun) werk te kunnen laten doen. Daarvoor is de Werkgroep Scheveningen de HTM zeer erkentelijk, omdat anders zeker de nu bereikte restauratie-resultaten niet mogelijk geweest zouden zijn.

In de regio Den Haag zijn in verschillende depots door TS-medewerkers trams geheel of gedeeltelijk gerestaureerd. Ook zijn er trams gebruikt voor onderdelen of tijdelijk opgeslagen.

TS Scheveningen is kunnen ontstaan nadat medewerkers eerst aktief waren in Hoorn, Rotterdam en Voorburg.

mr = motorrijtuig; ahr = aanhangrijtuig restauratieperiode
(bij benadering)
locatie
HTM ahr 905 (uit mr 805) 1982-1989 Sch-1
NZH mr A327 1961-1981 Rtd
NZH ahr "B37" (uit GVB ahr 766) 1984 - 1989 restauratie Sch-1; stalling LB
HTM/GTr mr 2 / 72 (truck + afwerking/Tramwerk) 2003- 2004 LB
HTM e-loc 51 (conservering) Sch-1
HTM PCC 1329 1997-2000 FH/HTM
HTM PCC-koppelstel 1308+2104 Sch-2
NZH ahr B303 (met delen van B306) 1989-2002 restauratie Sch-2, stalling LB
NZH ahr B412 (Budapester) 1976-1986 Vb
GVB mr 307 (Tramwerk) 2003-2009 LB
RETM mr RET 507 (schilderbeurt) 2009 LB
NCS ahr 16 (Utrechtse paardentram t.b.v. Spoorwegmuseum; Tramwerk)  -2011 LB
RET RET ahr 387 (houtwerk bak) 2013-2014 LB
RTM ahr BD458 Bl
HTM mr 77 totale restauratie 1989-2014 Sch-2
HTM mr 58 (buitenlijner) (Tramwerk) 2008-2014 LB
HTM ahr 779 (afwerking RETM/EMA) zomer 2014 Sch-2
GVB ahr 946 2014- LB
NZH mr A106 1983-2016 Sch-1, Sch-2; stalling LB
TS mr H312 (ex HTM H8) 1993-1994 Sch-2
HTM mr 294 - terugbouwen vanuit HTM mr H14 begonnen 2015 LB
LTM mr 2610 te gast vanaf 2011, als HTM 90
Opslag/onderdelenleverantie
NBM open ahr 28 stalling Sch-2
NZH B108 onderdelen Sch-1
NZH NB306 onderdelen Sch-1
HTM PCC 1217 (RETM/EMA) stalling Sch-2
GVB H2 staling HTM
RET mr 530 stalling Sch-1
RET railslijp-mr 2301 (TS H311) onderdelen FH
Goederenwagens
NZH C106 1988 -1990 Vb, Sch-2
NZH C32 1994-2002 FH, Sch-2
NZH H114 1989-1997 Sch-2
NZH C117 Sch-2
In afwachting van restauratie
HTM open ahr 402 LB

Ritten met TS-materieel Scheveningen

Sinds enige jaren worden er op geregelde basis ritten gereden met het in Scheveningen aanwezige materieel. Dit is enerzijds om gelden op te brengen voor het onderhoud en voor de restauratie van trams; anderzijds om dit technisch-cultureel erfgoed onder de aandacht van het publiek te brengen en ook hen ervan te kunnen laten genieten.

Betaal contant en gepast

Informatie omtrent alle ritten zal op deze TS-webstek worden geplaatst bij Nieuws. Ook wordt geprobeerd in lokale media aandacht voor deze activiteiten te verkrijgen.

DVD-hoezen

DVD’s over ons materieel

Er zijn een aantal dvd’s samengesteld over de verschillende trams en/of gebeurtenissen. Daarvoor gelieve u contact op te nemen met .

Afhalen kan op maandag 10.30 -11.00 uur in de Ribesstraat in Den Haag. LET OP: daar is GEEN BEL, dus lees bij Werkgroepen: Scheveningen, hoe u daar via mobiel bellen binnen kunt komen.

De beschikbare titels zijn:

Nr 1 HTM2/GTr72 50 min.
Nr 5 Werkwagen H312 50 min.
Nr 6 Haagse museumtrams van het Haags Openbaar Vervoer Museum 54 min.
Nr 11 Retourtje Leiden 50 min.
Nr 12 Gele tram HTM 58 weer rijvaardig 55 min.
Nr 13 Tramparade 150 jaar HTM-tram 56 min.
Nr 14 Rijdend materieel Tramweg-Stichting Scheveningen 55 min.
Nr 16 Blauwe Tram weer even terug in Katwijk 45 min.
Nr 17 "Volgende Halte": NZH-trams in NOM Arnhem 50 min.

Nieuwe titels zijn in voorbereiding.


(TS-Schev/EdH)

naar boven